bee-696x383

Καταγραφή και αξιοποίηση του δυναμικού της ελληνικής μελισσοκομίας, αλλά και προστασία του προϊόντος, των παραγωγών και των καταναλωτών στοχεύει να πετύχει το ΥΠΑΑΤ σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ- “Δήμητρα”, αναβιβάζοντας τον κλάδο σε τομέα προτεραιότητας και προχωρώντας στη θέσπιση ισοζυγίου στα πρότυπα εκείνου του γάλακτος-κρέατος.

Με στόχο τον εξορθολογισμό του χώρου, την αντιμετώπιση αθέμιτων πρακτικών, αλλά και τη διασφάλιση της ελληνικής παραγωγής, οι δράσεις του υπουργείου θα είναι σε δύο κατευθύνσεις. Αρχικά με τη δημιουργία Εθνικού Ηλεκτρονικού Μελισσοκομικού Μητρώου και ταυτόχρονα με την ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, που θα λειτουργεί στα πρότυπα του συστήματος “Άρτεμις”, όπως ανέφερε η αρμόδια υφυπουργός, Φωτεινή Αραμπατζή.

Ηλεκτρονικό Μελισσοκομικό Μητρώο

Αναφορικά με το Εθνικό Ηλεκτρονικό Μελισσοκομικό Μητρώο, σύμφωνα με την κα Αραμπατζή, “για πρώτη φορά, οι μελισσοκόμοι της χώρας θα δηλώνουν από τον υπολογιστή τους, χωρίς να προσέρχονται στις κατά τόπους ΔΑΟΚ, τα μελίσσια τους και τις παραγόμενες ποσότητες”.

Αναμένοντας εντός των ημερών την υπογραφή της σχετική ΥΑ, το νέο Ηλεκτρονικό Μητρώο θα διαφέρει από το ισχύον, καθώς η εγγραφή του μελισσοκόμου καθίσταται υποχρεωτική, θα είναι πλήρως ψηφιακό, ενώ ο μελισσοκόμος θα αποκτά με την εγγραφή του ψηφιακή Μελισσοκομική Ταυτότητα, που αντικαθιστά το έντυπο Μελισσοκομικό Βιβλιάριο.

Παράλληλα, οι μελισσοκόμοι υποχρεούνται να δηλώνουν στοιχεία και μεταβολές, αλλά και να απολαμβάνουν προνόμια, όπως π.χ. το δικαίωμα πώλησης στις λαϊκές αγορές και τη συμμετοχή σε χρηματοδοτικά προγράμματα (δράσεις ΠΑΑ, δράσεις προγράμματος βελτίωσης μελισσοκομίας, καθεστώς ενίσχυσης της μελισσοκομίας στα μικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους).

Επιπλέον, οι μελισσοκόμοι υποχρεούνται να δηλώνουν τους πελάτες χονδρικής, γεγονός που αποτελεί το πρώτο βήμα για το στήσιμο του συστήματος “ΑΡΤΕΜΙΣ” στο μέλι, εξηγεί η αρμόδια υφυπουργός, ενώ και οι μεταποιητικές και εμπορικές επιχειρήσεις θα δηλώνουν τους προμηθευτές τους, καθώς και τις ποσότητες που διακινούν στην αγορά στο νέο σύστημα.

“Στόχος του υπουργείου είναι η καταγραφή ενός δυναμικού, αλλά αχαρτογράφητου χώρου, έλλειμμα το οποίο καταδείχθηκε και επιβεβαιώθηκε από την πανδημική κρίση, καθώς το πρώτο που χρειαζόταν ήταν η αντικειμενικοποίηση στοιχείων για την απόδειξη της απώλειας του εισοδήματος που υπέστησαν” επισημαίνει η κα Αραμπατζή.

Υποχρεωτική η εγγραφή των επιχειρήσεων

Το νέο σύστημα θα είναι συνδεδεμένο με το Μελισσοκομικό Μητρώο και πέραν των μελισσοκόμων σε αυτό θα πρέπει να εγγραφούν επιχειρήσεις που προβαίνουν σε αγορά ή εισαγωγή μελιού, αντίστοιχες που ασχολούνται με αποθήκευση και εμπορία του προϊόντος, καθώς και επιχειρήσεις τυποποίησης και συσκευασίας μελιού.

Με την εγγραφή τους, θα λαμβάνουν έναν μοναδικό ψηφιακό αριθμό, με τη χρήση του οποίου θα αναρτούν στη βάση δεδομένων αναλυτικότερα τα εξής στοιχεία:

Οι μελισσοκόμοι:

  • τις μετακινήσεις των κυψελών τους
  • τυχόν μελιτοεξαγωγή
  • το συνεργαζόμενο συσκευαστήριο ή χώρο αποθήκευσης μελιού
  • τη διακίνηση του τελικού προϊόντος (ποσότητα, αξία)

Οι επιχειρήσεις συσκευασίας- τυποποίησης μελιού:

  • τους προμηθευτές τους (επωνυμία, διεύθυνση ΑΦΜ)
  • τις ποσότητες μη προσυσκευασμένου προϊόντος
  • τις ποσότητες τελικού προϊόντος

Οι επιχειρήσεις εμπορίας και αποθήκευσης μελιού:

  • τους προμηθευτές τους (επωνυμία, διεύθυνση, ΑΦΜ)
  • τις ποσότητες και την αξία μελιού που προμηθεύτηκαν με πλήρη διαχωρισμό της προέλευσης τους
  • τις ποσότητες και την αξία μελιού που διακίνησαν με πλήρη διαχωρισμό της προέλευσης του

Μάλιστα, η ανάρτηση αυτών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, καθώς και της μελισσοκομικής δραστηριότητας.

Μετά την αρχική εγγραφή, τα στοιχεία θα πρέπει να επικαιροποιούνται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, τα οποία και θα καθοριστούν αφού προηγηθεί δημόσια διαβούλευση, ενώ η υποχρέωση καταγραφής θα ισχύει ακόμη και σε περιπτώσεις μηδενικών ποσοτήτων, καθώς στην αντίθετη περίπτωση προβλέπονται κυρώσεις.

Συνεργασία με το Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Στόχος είναι το σύστημα “Άρτεμις” στο μέλι να έχει ενεργοποιηθεί εντός του 2021, ενώ στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη του θα συμβάλει και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, όπως συμφωνήθηκε σε συνάντηση που είχε πρόσφατα η κα Αραμπατζή με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη. “Βούληση μας είναι να προχωρήσουμε πολύ γρήγορα και γι’αυτό είναι παραπάνω από χρήσιμη, θα έλεγα επιβεβλημένη, η άμεση ανταπόκριση και γόνιμη συνεργασία μελισσοκόμων και επιχειρήσεων, καθώς μόνο οφέλη θα έχουν” επισημαίνει η κα Αραμπατζή.

“Η ελληνική μελισσοκομία έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες και εξαιρετικά ευοίωνες προοπτικές, σε μία εποχή μάλιστα που το μέλι κερδίζει διαρκώς έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών παγκοσμίως ως υγιεινή τροφή μεγάλης θρεπτικής αξίας για τον άνθρωπο”, που προσθέτει η υφυπουργός, τονίζοντας ότι πρόκειται για ένα “μονέντουμ, που μπορούμε και θέλουμε να αξιοποιήσουμε πλήρων, ως κυβέρνηση, αναπτύσσοντας ένα πλέγμα αλληλοσυνδεόμενων πολιτικών και πρωτοβουλιών, ώστε να αποτελέσουν επένδυση στο μέλλον της ελληνικής μελισσοκομίας”.

Ο κλάδος με αριθμούς

Η ελληνική μελισσοκομία, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Κομισιόν περιελάμβανε 1,454 εκατ. κυψέλες το 2019, αριθμός αυξημένος κατά 6,9% από την προηγούμενη χρονιά, αντιπροσωπεύοντας το 8% του ευρωπαϊκού συνόλου. Οι μελισσοκόμοι υπολογίζονται σε 24,582 για τη χώρα μας την περίοδο 2017-2019, σύμφωνα με την ίδια πηγή που συγκέντρωσε στοιχεία και από τα εθνικά μελισσοκομικά προγράμματα.

Η χώρα μας το 2018 εμφάνιζε τον μεγαλύτερο μέσο αριθμό κυψελών ανά μελισσοκόμο (147), όταν σε επίπεδο ΕΕ ο αριθμός αυτός ήταν 21 κυψέλες. Τέλος, σε όρους παραγωγής την ίδια χρονιά, στους συνολικά 283.000 τόνους μελιού της ΕΕ, η Ελλάδα, κατέχοντας την όγδοη θέση στη σχετική κατάταξη, συνέδραμε με 15,000 τόνους, με τη μέση ετήσια απόδοση σε κιλά μελιού ανά κυψέλη να υπολογίζεται στα 9 κιλά, μία από τις χαμηλότερες σε σύγκριση με τα 22 κιλά κατά μέσο όρο στην ΕΕ.

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

 

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών.