elaiolado-poia-einai-i-thesi-tou-sti-mesogeiaki-diatrofi_15786_XL

Οι δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες και το υψηλό ενεργειακό κόστος οδηγούν σε νέες ανατιμήσεις σε βασικά είδη διατροφής.

Την ώρα που ο πληθωρισμός καλπάζει με πολλά νοικοκυριά να μην μπορούν να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές δυσκολίες, αναμένεται να έρθει ένα νέο κύμα ακρίβειας, το οποίο θα ισοπεδώσει την αγορά. Οι νέες ανατιμήσεις των προϊόντων θα αφορούν κατά βάση αγροτικά είδη, ενώ τεράστια αύξηση θα σημειώσει και το τυποιημένο ελαιόλαδο, με τους ειδικούς να κάνουν λόγο για άνοδο της τιμής της τάξης του 12%. Όπως διαμηνύουν φορείς και συνδικαλιστές, το πρόβλημα είναι ήδη έντονο και ορατό σε ό,τι αφορά την αύξηση της τιμής της ενέργειας, του πετρελαίου και των λιπασμάτων, αλλά και η τελευταία κακοκαιρία είναι αιτία που οδηγεί τις τιμές των προϊόντων στα ύψη.

Πιο συγκεκριμένα, οι δύσκολες κλιματολογικές συνθήκες και το υψηλό ενεργειακό κόστος αναμένεται να οδηγήσουν σε νέες αυξήσεις πολλά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης (από τα οπωροκηπευτικά έως και όλα όσα γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς), μέχρι και 15%.

Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι ο πληθωρισμός τον τρέχοντα μήνα θα διαμορφωθεί σε υψηλότερα επίπεδα από το 5,1% του Δεκεμβρίου, ενώ θα περιμένουν να δουν πώς θα κινηθεί η αγορά και τον Φεβρουάριο για να λάβουν αποφάσεις σχετικά με τα μέτρα που θα θέσουν ένα ανάχωμα στην ακρίβεια.

Σύμφωνα με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, είναι απολύτως βέβαιο ότι θα μείνει ψηλά ο πληθωρισμός στη χώρα μας, καθώς ο μέσος όρος πληθωρισμού στην Ευρωζώνη είναι 5% και στις ΗΠΑ είναι 7,7%. «Δεν μπορεί να αποφευχθεί ότι το πρώτο διάστημα του 2022 θα είναι υψηλού πληθωρισμού. Είναι απολύτως προφανές ότι ο παγκόσμιος οικονομικός κύκλος έχει μπει σε μια φάση υψηλού πληθωρισμού», επισήμανε.

Εισοδήματα

Ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιωτικών Υπαλλήλων Νομού Ηρακλείου, Δημόκριτος Σαλούστρος, έριξε τα «βέλη» του στην κυβέρνηση, η οποία, όπως υποστηρίζει, κοροϊδεύει τον ελληνικό λαό, ενώ έσπευσε να κάνει σαφές πως οι όποιες ανατιμήσεις κινούνται υπέρ των συμφερόντων των μεγάλων επιχειρήσεων.

«Η κυβέρνηση ασκεί μια ωμή κοροϊδία εις βάρος του ελληνικού λαού. Με βάση το νέο κύμα ανατιμήσεων, είναι μια καλή ευκαιρία να υποστηρίξουμε ότι η κυβέρνηση κοροϊδεύει τον ελληνικό λαό. Οι ιδιωτικοί υπάλληλοι-εμποροϋπάλληλοι έχουν υποστεί σοβαρές μειώσεις στο εισόδημά τους. Και οι νέες ανατιμήσεις δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια πρακτική μείωσης μισθών προκειμένου να διασφαλιστεί η κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων. Αυτό το ρίσκο, για το οποίο κάνουν λόγο οι εργοδότες, δε γίνεται να μεταφέρεται στις πλάτες των εργαζομένων. Μπορεί αυτός να είναι ο ορισμός της ελεύθερης αγοράς, αλλά το ελληνικό νοικοκυριό πλέον ζει την ακρίβεια στο “πετσί” του. Πλέον, η ακρίβεια είναι μόνιμο χαρακτηριστικό και η κυβέρνηση παρακολουθεί αδρανής. Ο κόσμος των εργαζομένων του εμπορίου πρέπει να δράσει τώρα, να αποτρέψει τέτοιες κερδοφορίες εις βάρος του και να διεκδικήσει κλαδικές αυξήσεις στον κλάδο του εμπορίου», υποστήριξε.

«Είδος προς εξαφάνιση»

Για τις μεγάλες αυξήσεις στα αγροτικά προϊόντα και κυρίως την άνοδο της τιμής του ελαιολάδου μίλησε στη «ΝΚ» ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηρακλείου, Μύρων Χιλετζάκης. Ο κ. Χιλετζάκης υποστήριξε πως είναι αναπόφευκτη η αύξηση της τιμής των αγροτικών προϊόντων εξαιτίας της αύξησης του αγροτικού και καλλιεργητικού κόστους. Σύμφωνα με τον ίδιο, η αύξηση της τιμής της ενέργειας και των καλλιεργητικών υλών έχει ως άμεση συνέπεια να δούμε μεγάλες αυξήσεις στα προϊόντα.

«Όλα τα αγροτικά προϊόντα θα αυξηθούν το προσεχές χρονικό διάστημα. Και η αιτία είναι η αύξηση του καλλιεργητικού κόστους πάνω από 70%. Η τιμή του λιπάσματος έχει σχεδόν διπλασιαστεί, όπως επίσης έχει αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου και της ενέργειας. Η αύξηση των τιμών είναι ορατή στον κάθε καλλιεργητή. Το ελαιόλαδο επίσης θα σημειώσει αύξηση σε ό,τι αφορά την τιμή του και μάλιστα με την αύξηση μπορεί να καταστεί και είδος προς εξαφάνιση. Πέρυσι, το ελαιόλαδο κόστιζε 2,60 ευρώ/κιλό και τώρα η τιμή έχει ανέβει στα 3,60 ευρώ/κιλό. Το γεγονός ότι έχει ακριβύνει τόσο πολύ οφείλεται γενικότερα στην αύξηση των τιμών. Πέρυσι, έδινε ένας καλλιεργητής γης 5.000 ευρώ στα καύσιμά του και τώρα δίνει 10.000 ευρώ. Η αύξηση στα καύσιμα είναι μεγάλη και αυτή συνεπιφέρει αύξηση της τιμής των προϊόντων. Και επίσης μην ξεχνάμε πως μείζον πρόβλημα είναι και η έλλειψη εργατικών χεριών», ανέφερε ο κ. Χιλετζάκης.

Σε κάθε περίπτωση, η συνέχεια πάντως, τουλάχιστον στην ενέργεια, αναμένεται δυσοίωνη, καθώς το ασταθές περιβάλλον, σύμφωνα με τις προβλέψεις των αναλυτών, θα είναι το κύριο χαρακτηριστικό και του 2022, δημιουργώντας πρόσθετες ανάγκες χρηματοδότησης των οικιακών καταναλωτών αλλά και των επαγγελματιών.

«Βαρύ» το καλάθι της νοικοκυράς

Οι τιμές ποιων προϊόντων παίρνουν «φωτιά»

Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, τα οπωροκηπευτικά που θα βγουν τώρα από το χωράφι θα παρουσιάσουν αύξηση στην τιμή τους, αφού τα χωράφια έχουν πληγεί από την κακοκαιρία και τα προϊόντα είναι περιορισμένα. Παράλληλα τα είδη που αποτελούν το «καλάθι της νοικοκυράς» αυξάνονται καθημερινά από 5 έως και 20 λεπτά σε διάφορα προϊόντα, από τα ζυμαρικά, τις κονσέρβες, το ελαιόλαδο και τα τυροκομικά, μέχρι τα καθαριστικά, τα αναψυκτικά, αλλά και τους ξηρούς καρπούς.

Τον Φεβρουάριο οι αυξήσεις θα λάβουν μορφή καταιγίδας. Αναμένεται να αυξηθούν, μεταξύ άλλων, οι τιμές στα εξής προϊόντα:

  • Κονσέρβες (15%),
  • Ελαιόλαδο (έως 12%),
  • Καθαριστικά (9%),
  • Τυποποιημένα τρόφιμα (8,5%),
  • Δημητριακά (8,5%),
  • Ξηροί καρποί (6%),
  • Αφεψήματα (6%),
  • Φρέσκοι χυμοί (6%),
  • Αναψυκτικά (6%),
  • Αλουμινόχαρτο (6%),
  • Υγρό πιάτων (6%),
  • Ρύζι (5%),
  • Καφές (5%),
  • Σοκολάτες (5%),
  • Χαρτικά (5%),
  • Αλάτι (5%),
  • Σαπούνια (4,5%),
  • Μπισκότα (4%),
  • Αλλαντικά (4%),
  • Φρυγανιές (3%), και
  • Ψωμί του τοστ (1,5%).

 

 

Πηγή: neakriti.gr

ΜΟΙΡΑΣΟΥ ΤΟ

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.

 

Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών.